Blåsipporna 1-3 år

Vårt arbetssätt

Blåsipporna är en avdelning för de yngre barnen 1-3 år. På avdelningen arbetar två förskollärare och tre barnskötare.

Vi arbetar i mindre projektgrupper med 4-5 per grupp. Vi erbjuder varierande undervisning utifrån läroplanens mål och har en pedagogisk, tillgänglig och lockande miljö där barnen kan vara aktiva, delaktiga, leka och utforska olika material.

Vi har olika stationer med matematik, bygg & konstruktion, naturvetenskap och experiment, rollek & drama, en ateljé där vi erbjuder lera, måleri, teckning, färgblandning, sand, ljusbord och ljusmaterial.

Vad vi erbjuder barnen

Vi erbjuder barnen digitala verktyg där de får introduceras till programmering, fotografera, filma och prova olika pedagogiska appar. Vi erbjuder olika rörelseaktiviteter så som yoga, dans och motorikbanor.

Vi har samlingar, sång- och musikstunder, daglig högläsning i mindre grupper. Barnen har en sovvila efter lunch varje dag. De som inte sover deltar i en lässtund och har lugnare aktiviteter i mindre grupp. Vi är ute varje dag och tar emot barnen ute på morgonen och är ofta ute på gården även på eftermiddagen.

Förskolans mål och arbetssätt

Vi arbetar utifrån Förskolan läroplan LPfö 18, skollagen, barnkonventionen och Stockholms stads förskoleplan. Vi har en pedagogisk miljö utifrån läroplanens intentioner där barnen kan upptäcka och utforska tillsammans med andra barn och med pedagoger. Vi vill erbjuda barnen en mångfald av material och ge barnen tillgång till 100 språk, mängder med sätt att kunna uttrycka sig.

Vi har olika stationer på avdelningar där det finns material som kan väcka intresse och nyfikenhet att fördjupa lärandet kring matematik, skriftspråk, digitala verktyg, skapande- måleri, teckning, färgblandning, olika slags sand, lera. Vi erbjuder barnen material till att utveckla sin motorik och rörelseglädje och har planerad undervisning i dans, yoga, gymnastik, bollekar.

Kommunikation & delaktighet

Avdelningarna skriver veckobrev om undervisning och aktiviteter som barnen fått ta del av under veckan. I breven berättar vi även om kommande veckan och annan information. Rektor skickar ut informationsbrev om förskolan och förskolans arbete och mål samt kommaned händelser minst en gång i månaden.

Vi har föräldramöten på hösten och vid önskemål på våren. Vi har ett föräldraråd med två föräldrarepresentanter från varje avdelning två gånger per termin. På dessa möten kan vi ta upp frågor som övriga föräldrar skickat in. Mötena protokollförs och läggs ut till alla vårdnadshavare via TYRA. Vi har gemensamma sammankomster med barn och föräldrar och bjuder in till fixarkvällar, vinterfest, vernissage och sommarfest.

Pedagogerna på förskolan använder appen Fokus Förskola för att planera, dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen.

Hur vi arbetar på Kaksi Kieltä

Vi vill att alla barn och föräldrar ska trivas på vår förskola och känna ska trygghet och glädje när de kommer till förskolan. Vi vill att förskoledagen ska vara rolig, spännande och lärorik och stimulera nyfikenhet och lusten att lära.

Vi arbetar med att aktivt utveckla barnens tvåspråkighet under utbildningen och i vår undervisning genom att ha finska som verksamhetsspråk och genom att erbjuda flera undervisningsstunder på svenska och finska. Genom att erbjuda barnen undervisning med ett varierande innehåll får barnen tillgång till nya ord och begrepp i alla situationer under förskoledagen.