Om oss

Finska som verksamhetsspråk

Vi vill att förskoledagen ska vara rolig, spännande och lärorik och stimulera nyfikenhet och lusten att lära. Vi arbetar med att aktivt utveckla barnens tvåspråkighet under utbildningen och i vår undervisning genom att ha finska som verksamhetsspråk och genom att erbjuda flera undervisningsstunder på svenska och finska.

Genom att erbjuda barnen undervisning med ett varierande innehåll får barnen tillgång till nya ord och begrepp i alla situationer under förskoledagen.

Välkomna till oss!
Vi vill att alla barn och föräldrar ska trivas på vår förskola och känna trygghet och glädje när de kommer till förskolan.

Kaksi Kieltä - aktiv tvåspråkighet

Förskolan Kaksi Kieltä- aktiv tvåspråkighet Sverigefinska förskolan Kaksi Kieltä är en fristående förskola för barn med finsk kulturbakgrund. Förskolan drivs av en stiftelse och etablerades redan år 1998.

Vår målsättning är att stödja och berika finska språket och förankra barnets identitet i såväl finsk som svensk kultur. Förskolan följer målen och riktlinjerna i läroplanen Lpfö 18, skollagen, barnkonventionen och Stockholms stads förskoleplan. Alla förskollärare och barnskötare i verksamheten talar finska med barnen.

Vi arbetar med att stärka barnens finska språk och kulturella identitet genom att nästan alla aktiviteter är på finska och genom att vi lyfter fram finsk och svensk barnkultur i verksamheten tex barnböcker, sånger, rim & ramsor, uppmärksamma högtider och traditioner. Vi strävar efter aktiv tvåspråkighet och lyfter fram flerspråkighet som en styrka och kompetens.

Vi som arbetar på förskolan

Vi som arbetar på förskolan är alla tvåspråkiga och kan både finska och svenska. Kati Vesavuori Rosén rektor och förskollärare med ateljérista utbildning och danspedagogutbildning. Anita Landin förskollärare och avdelningsansvarig på vitsipporna.

Utbildning

Vi har kompetensutveckling för hela personalgruppen och har kontinuerliga utbildningar i Brandskydd och HLR, hjärt-och lungräddning. Våra utvecklingsområden är hållbar utveckling, teknik och digital kompetens och vi har köpt in böcker och föreläsningar för att fördjupa kunnandet i dessa lärområden i personalgruppen.

Vi arbetar även med systematiskt kvalitetsarbete för att utveckla och förbättra utbildningen och undervisningen för barnen.

Skapa och forma

Vi har bygg & konstruktion, naturvetenskap, teknik och drama och rollek. Vi erbjuder högläsning dagligen i mindre grupper. Vi ser det kompetenta barnet och att barnen ständigt utvecklas och lär sig mer och utvecklar sina förmågor. Vi ser alla barn som olika individer med olika intressen, behov och förmågor och som blivande samhällsmedborgare som är delaktiga i att skapa och forma förskolans vardag.

Samarbete med hemmet

Föräldrakontakten är viktig och vi har dagliga samtal om barnens trivsel och välmående samt vad vi erbjudit barnen i undervisning under förskoledagen. Vi använder appen TYRA för att kommunicera ut veckobrev, rektors informationsbrev och lägger ut bloggar om barnens aktiviteter föra gånger under veckan. TYRA används också för att registrera närvaro och frånvaro, ledigheter.